Thursday, January 15, 2009

manusia dan cekadak*

"eh? kenapa jalan clear je nie?"

Aku ni manusia, kita semua manusia,
manusia yang tidak dapat lepas lari dari cekadak,
aku selalu perasan sesuatu...
kita sebagai manusia yang dikurniakan akal ni,
ada je benda yang nak di kompelinkan,

Contoh 1: Cuaca
Situasi A: Hari panas: Haduh... panasnya.... menyampah aku. Bila la nak hujan ni?
Situasi B: Hari Hujan: Aiseh, hujan la pulak, macam mana aku nak sidai kain aku yang ada tiga baldi tu?

Contoh 2: Jalan Raya Situasi A: Jalan Jem: Aduh, tension aku jalan jem ni, time nak cepat la jalan jem pulak.
Situasi B: Jalan Clear: Eh? Heran aku... kenapa jalan clear pulak nie?

Contoh 3: Status Situasi A: Single: Hai... bila la aku nak ada partner? bosan hidup single nie...
Situasi B: Berpasangan: Hisy, runsing aku, itu tak boleh ini tak boleh, kan best kalau single.

Contoh 4: Kerjaya Situasi A: Berkerja: Hisy.... bosan la... balik-balik benda yang sama. menci aku... kan senang kalau tak kerja.
Situasi B: Menganggur: Aduh, macam ne aku nak dapat keje ni... duit tada... mak bising... AKU NAK KERJA!

itu adalah beberapa contoh manusia dan cekadaknya. macam-macam lagi. aku pun hairan.
ini membuatkan aku menggaruk-garuk kepala aku.

kenapa la manusia ni banyak sangat cekadaknya?
orang nak tolong kasi senang pun banyak *peelnya.

sudah la... aku menulis macam ni pun sudah dikira bercekadak. Bagi mengelakkan aku lebih banyak bercekadak dan menimbulkan kerunsingan orang lain, baik aku noktahkan catatan aku ini.

fikirkanlah, kenapa kita ni banyak sangat cekadaknya?

*cekadak = col. v. hal, kerenah
*peel = n. kerenah juga

8 comments:

anna r said...

kita ni banyak sangat cekadak sebab kita ni manusia...tau nak complain je...bukan nak bersyukur dengan apa yang kita ada... you're the same k... don't try and deny it! ;P

eliseses

Ms Martha Moore said...

Second that....

lingsi

LeSScAkAp said...

i'm not denying it okay

i am...

after all i am human aren't i?

hehehe

W. Suhailaliza W. M. H. said...

aku pun byk cekadak. tapi boleh dikawal lagi la...ngehngeh

bb said...

manusia bercekadak utk kebaikan mrk juga...kalo x cmner nk maju??hehe...

epifah said...

hehe betul tu ben.tapi ai tak bercekadak sgt.i like hot sunny days.
haha.

LeSScAkAp said...

i'll wait for the day when u start cekadaking LOL

bb said...

betol tu epi...bkn ape manusia ni selalu x puas so ber'cekadak'la jwbnya!!hehe...mcm cekodok pun ade!!